6. De heenreis deel 1

28 januari 2020 - Lydenburg, Zuid-Afrika

Na een lange reis halen we in Johannesburg de auto op en na uitgebreide uitleg kunnen we op weg. Het stuur rechts en het links rijden vergen wat gewenning, maar vooral in combinatie met de enorme gaten in de weg en de off-road stukken is het soms echt even spannend. Onderweg kruisen gnoe's en wrattenzwijnen ons pad. Net voor donker bereiken we de lodge voor de tussenstop. We kunnen ons nog juist wat opfrissen ('graag zuinig met water, want het heeft al 5 jaar niet geregend') en schuiven vervolgens aan rond een grote gietijzeren pot gevuld met een mengsel van gegaard koedoe- en buffelvlees, wat uitstekend blijkt te combineren met een koel glas lokale wijn. Het is 9 uur als we het bed in duiken.

4506301-s.jpg?15803246264506302-s.jpg?1580324634

Vanaf de veranda worden we aandachtig gadegeslagen door een klein nachtaapje. Ondertussen brengt een zachte tropenbries het ritmisch synchrone geluid van talloze krekels onze tent binnen en vult de lucht zich met steeds meer geluiden. Het duister is als een donkere sluier over het landschap neergelaten terwijl de lucht zich vult met leven en de vele onbekende geluiden van de tropennacht.