5. Bureaucratie!

25 januari 2020 - Nederland, Nederland

De modder van de offroad cursus is inmiddels afgespoeld. Maar ondertussen moddert ook de bureaucratie in Afrika verder. Hoewel alle papieren notarieel goedgekeurd waren en alles wat nodig was opgestuurd was, blijkt men nu toch de regels weer wat veranderd te hebben. Van sommige documenten zijn kopieën met een stempel van de notaris nu ineens toch niet meer goed, maar moeten er originelen komen. Dus sturen we de zaak weer op en gaan er weer weken voorbij. Tien dagen voor vertrek laat de track and trace zien dat het pakketje ergens op een postkantoor in Johannesburg ligt te verstoffen. We houden er rekening mee dat mijn artsenbevoegdheid wel eens niet op tijd geregeld zou kunnen zijn.

Een week voor de start lijkt er een verlossend bericht te komen de papieren zijn ontvangen en de medewerkers ter plekke denken binnen enkele dagen de papieren geregeld  te hebben  Maar dat blijkt een onderschatting van de allesverzengende bureaucratie in Zuid Afrika. Een overijverige medewerker verzint toch nog dat er iets niet helemaal klopt aan een  stageverklaring uit , schrik niet,1984.  Er moet een nieuwe verklaring komen van de universiteit dat ik daar echt opgeleid ben...

Vandaag, op de dag van vertrek, is de situatie nog steeds onduidelijk. Inmiddels heeft de directeur van het ziekenhuis, met de niet mis te verstane titel van professor, nu rechtstreeks  contact met de universiteit en met hulp van een antibureacratische medewerker van de faculteit hopen we dat het lukt om net op tijd de papieren rond te hebben zodat ik komende week kan starten.

Met wat? Ik heb geen idee wat ons te wachten staat.  We zullen het zien, want we gaan vertrekken.

1. Michael:
    25 januari 2020
    De doorzetter wint. En dat voor het goede doel.